Dia 56: Ushiro Sugata

Li algo muito interessante que a Liza Dalby escreveu e eu nunca havia percebido:

“Kimono evolved in a chairless environment with low tables, where a clean matted floor was the primary location for social interaction. Kimono appears to its best advantage under these conditions, and can even be comfortable.

[…]

“Kimono is […] disadvantaged in a roomful of tables and chairs where its best points are hidden. A formal kimono sports most of its design interest on its skirts, and the obi on its taiko-fold. By far the major æsthetic focus of kimono is the back, so even a chair destroys its proportions. The allure of the back view of a feminine figure, the ushiro sugata, has been recognized in Japanese culture in a thousand years. Kimono styles evolved with this in mind. Even the modern, somewhat flat version of Japanese dress is more striking viewed from behind.”

DALBY, Liza. Kimono: fashioning culture. London: Vintage, 2001. p. 340-341.

O ushiro sugata é, na minha opinião, a imagem mais romântica da cultura japonesa. Ver uma mulher de kimono sentada de costas é uma das imagens mais femininas e sensuais na ótica japonesa. No entanto, apesar de obviamente achar que um kimono fica deslocado em um ambiente com móveis ocidentais, nunca havia parado pra pensar em quão inconveniente eles podem ser não só pra quem veste, mas também pra quem vê.

Outro ponto interessante que pensei é que pra uma geisha ou uma maiko isso é ainda mais importante.  O pescoço exposto e maquiado é talvez a parte mais insinuante do corpo delas. Não só isso, como também exibem obis mais extravagantes e com nós menos conservadores do que o estilo taiko usado pelas mulheres comuns, especialmente os de uma maiko.

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Um pensamento sobre “Dia 56: Ushiro Sugata

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